A FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) az amerikai kormányzat által 2010-ben elfogadott, a külföldi számlák adómegfeleléséről szóló törvényt jelenti.
Magyarország Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya 2014. február 4-én kétoldalú megállapodást írt alá a nemzetközi adóügyi megfelelés előmozdításáról és a FATCA szabályozás végrehajtásáról. A két ország kormánya közötti megállapodást a nemzetközi adóügyi megfelelés előmozdításáról és a FATCA szabályozás végrehajtásáról szóló Megállapodás kihirdetéséről, valamint az ezzel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2014. évi XIX. törvény hirdette ki.
A Megállapodás alapján az Amerikai Egyesült Államok adóhatósága (IRS) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) automatikus módon információt cserél a területükön bejegyzett pénz- és tőkepiaci szereplőknél vezetett, a partnerállamban belföldön illetőséggel bíró ügyfelek számlái vonatkozásában.
2014. július 1-jétől kezdődően a Megállapodással rendelkező államban működő, illetve regisztrált pénzügyi intézményeknek – így a Groupamának is – az új számlák nyitása, illetve a régi ügyfelek átvizsgálása terén keletkeznek feladataik. A Megállapodás alapján, az abban foglaltak végrehajtásához kapcsolódóan a hazai pénz- és tőkepiaci szereplők részére adatszolgáltatási kötelezettség is előírásra kerül. A NAV az intézményektől beérkező adatokat a Megállapodásban foglaltak alapján továbbítja az amerikai fél felé.
A Groupama Biztosító Zrt. regisztrált az amerikai adóhatóság (IRS) oldalán, így együttműködő pénzügyi intézménynek minősül. A regisztráció keretében kapott ún. GIIN (Global Intermediary Identification Number) számunk: ZP73ZQ.00015.ME.348.
A biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény (a továbbiakban: Bit.) 231/F.§, illetve 167/D.§ (1) bekezdésében szereplő tájékoztatási kötelezettség végrehajtása céljából az alábbiakról tájékoztatjuk Ügyfeleinket:
Megállapodás alapján 2014. július 1-jén vagy azt követően nyitott azon, ún. egyéni, pénzügyi számlák (a Megállapodás megfogalmazása alapján: „Készpénz Egyenértékkel Rendelkező Biztosítási Szerződés) esetében el kell végeznünk a számlatulajdonos adóügyi illetőségének vizsgálatát. Ennek során be kell kérnünk a számlatulajdonos nyilatkozatát, illetve adatait, amely alapján megállapítható, hogy az ügyfél adóügyi szempontból amerikai illetőségűnek minősül-e. Számlatulajdonosnak minősül, akinek hozzáférési joga van a Készpénz Egyenértékhez (visszavásárlási összeg) vagy joga van a szerződés kedvezményezettjét megváltoztatni, valamint az is, aki a szerződési feltételek értelmében szabályosan jogosult a kifizetésre. Lejáratakor minden olyan személyt, akit kifizetés illet meg, Számlatulajdonosként kell kezelnünk.
Amennyiben a nyilatkozat alapján az ügyfél adózási szempontból amerikai illetőségű, nyilatkozatot kell beszereznünk, amely tartalmazza az ügyfél egyesült államokbeli adóazonosítóját. A Megállapodás itt a nyilatkozat beszerzésére alkalmas nyomtatványként egy, az IRS által kiadott formanyomtatványra hivatkozik (IRS Form W-9).
Az illetőségvizsgálat eredménye alapján a pénzügyi számlát (a biztosítási szerződést) Egyesült Államoknak Jelentendő Számlaként vagy Nem Jelentendő Számlaként azonosítjuk. (Az IRS felé történő jelentés a NAV-on keresztül valósul meg évente.)
Amennyiben tudomásunkra jut, vagy feltételezzük, hogy az ügyfél által tett nyilatkozat hibás vagy megbízhatatlan (pl. az ügyfél arról nyilatkozik, hogy nem adózási szempontból nem amerikai illetőségű, azonban az Egyesült Államokra utaló jel/adat (ún. US indícia) áll rendelkezésünkre (pl. amerikai állampolgárság, amerikai lakcím), akkor egy újabb nyilatkozat, illetve újabb dokumentumok szükségesek annak bizonyítására, hogy az ügyfél egy Egyesült Államokbeli Állampolgár vagy egyesült államokbeli adózási szempontból. US indicia lehet: egyesült államokbeli állampolgárság vagy lakóhely, egyesült államokbeli születési hely, egyesült államokbeli levelezési vagy tartózkodási cím, egyesült államokbeli telefonszám, állandó átutalási megbízás egy Egyesült Államokban fenntartott számlára, érvényes meghatalmazási vagy aláírási jogot élvező, egyesült államokbeli lakcímmel rendelkező személy, vagy olyan "átvételi megbízott" vagy "levéltartási" cím, amely a Számlatulajdonos egyetlen címe a nyilvántartásunkban.
Nyilatkozatot kell beszereznünk a jogi személy számlatulajdonosoktól is annak meghatározása céljából, hogy az adott jogalany – a FATCA Megállapodás alapján – milyen státusszal rendelkezik. (A lehetséges státuszok: Meghatározott Egyesült Államokbeli Személy; Magyar Pénzügyi Intézmény vagy más Partner Joghatóság Pénzügyi Intézménye; résztvevő Külföldi Pénzügyi Intézmény, együttműködőnek tekintett Külföldi Pénzügyi Intézmény vagy mentesített haszonhúzó; Aktív Nem Pénzügyi Külföldi Jogalany vagy Passzív Nem Pénzügyi Külföldi Jogalany).
A Megállapodás részletesen szabályozza, hogy az ügyfél által tett nyilatkozat tartalma alapján mely esetekben minősül Egyesült Államoknak Jelentendő, illetve nem az Egyesült Államoknak Jelentendő Számlának az adott számla (szerződés).
Az illetőségvizsgálat alapján történő adatszolgáltatást az adó és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól szóló 2013. évi XXXVII. törvény (Aktv.) alapján, az adóévet követő év június 30-ig kötelesek vagyunk teljesíteni a NAV felé a Megállapodásban foglalt adattartalommal.
A Számlatulajdonost 5 munkanapon belül változás-bejelentési kötelezettség terheli felénk, amennyiben adataiban – így különösen, amelyek adóügyi illetőségét befolyásolják – változás következik be.
Amennyiben az ügyfél elutasítja a FATCA-nyilatkozat vagy bármely Egyesült Államokbeli kapcsolatra utaló adat megadását, illetve a kért dokumentumok benyújtását, kötelesek vagyunk a szerződést az Egyesült Államoknak Jelentendő Számlaként és Számlatulajdonosként minősíteni.
A FATCA-val kapcsolatban további részletes információt itt találsz.