Az 1000 fő megkérdezésével végzett reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a KGFB valóban egy kifejezetten árérzékeny termék. Meglepő módon az árérzékenység ráadásul egyáltalán nem függ össze a jövedelmi helyzettel, inkább attitűdalapú – derült ki a válaszokból.
Pár ezer forint is motiváló, de bonyolult a biztosítóváltás
A felmérés szerint nemcsak, hogy szinte mindenki váltana egy olcsóbb ajánlatra, de a válaszadók 72 százaléka már kevesebb, mint 10 ezer forint éves megtakarítás esetén is mozdulna.
Mindezek ellenére manapság mégsem aktívak a gépjármű tulajdonosok. A tulajdonos- vagy üzembentartó váltásokat figyelmen kívül hagyva, az évfordulós szerződések jó, ha 20 százaléka esetében történik biztosítóváltás.
A kutatásban résztvevők visszajelzései alapján a váltási kedvet leginkább az gátolja, ha valamilyen nehézségbe ütköznek. Ilyen nehézség lehet, hogy nincs elegendő idő az adminisztrációhoz és a biztosítók ajánlatainak megismeréséhez, bonyolultnak érzik a folyamatot vagy egyáltalán nem tudják, hogy mikor lenne lehetőségük egy új biztosításra váltani. A másik szempont az árazás, azaz megfizethetőnek tartják a jelenlegi szerződésüket, illetve nem hiszik, hogy kedvezőbb ajánlatot találnának a piacon.
A fejlődő technológiai lehetőségekkel összefüggésben nem mehetünk el amellett sem, hogy tízből hat ügyfél nyilatkozott úgy, hogy még vezetési szokásokat mérő készüléket is használna, ha ezzel csökkenthetné a biztosítása díját.
Az online kötők tudatosabbak: a plusz szolgáltatások is fontosabb számukra
A tudatosabb ügyfelek keresik a számukra legkedvezőbb ajánlatot, de milyen csatornákon tájékozódnak? 2023-ban a magyarok többsége (62 százalék**) még tanácsadói segítséggel kötött kötelező biztosítást. A kutatásból kiderült, hogy az internetezők túlnyomó többsége valamilyen árösszehasonlító oldalt nézett meg először, ugyanakkor közel egynegyedük a biztosítók saját honlapján kötött szerződést.
Az online felhasználók közül többen (a válaszadók 70 százaléka) nyilatkoztak úgy, hogy a díjszabáson túl egy esetleges pluszszolgáltatás is váltásra ösztönözhet, jellemzően ilyen lehet egy 0-24 órán keresztül hívható, ingyenes autómentés asszisztencia szolgáltatás. Ha figyelembe vesszük az „idő pénz” bölcsességet, nem meglepő, hogy ezen ügyfelek számára előny, sőt akár választási szempont az is, ha a biztosítóváltási folyamat gyorsan és online végezhető (a megkérdezettek 63 százaléka szerint ez kulcstényező).
A kevésbé árérzékeny ügyfelek egy adott biztosítóval kapcsolatos saját pozitív tapasztalataik miatt lehetnek hűségesek.
"Egy kötelező biztosítás aktuális díját jellemzően a múltbeli kárstatisztikák határozzák meg. Az viszont már az adott biztosítón múlik, hogy mennyire egyszerű és átlátható módon segíti az ügyfelet ennek a díjnak a kiszámításához vagy a szerződéskötéshez – gondoljunk csak bele, hogy mennyi adatot kérünk a felhasználóktól –, illetve az is, hogy nyújt-e kiegészítő szolgáltatást a termék mellé”
"A rendszeres felülvizsgálatok, a jobb ajánlatok keresése az ügyfelek anyagi érdeke. Biztosak vagyunk abban, hogy egyszerűbb, gyorsabb és átláthatóbb folyamatokkal egyre többen lesznek bátoríthatók erre. Az új KGFB kalkulációs felületünket is úgy alakítottuk ki, hogy a lehető legrövidebb úton juthassanak el az ügyfelek a kiszámított díjhoz: az érdeklődők minimális adatkör megadásával is pontos kalkulációt készíthetnek és így akár pár perc alatt köthetnek szerződést a Groupamánál”
„Kötelező” hasznos tanácsok - Mire figyeljünk?
- Jegyezzük meg az évfordulónk dátumát! Évforduló napját megelőző 60. és 30. nap között van lehetőségünk a kötelezőnket felmondani, de az új biztosításunkat az évforduló napjáig bármikor megköthejtük!
- Nézzünk körbe a piacon! Az évfordulós díjértesítő kézhezvételével lesz egy összehasonlítási alapunk és egy árösszehasonlító oldalon felmérhetjük, hogy elérhető-e kedvezőbb díj.
- Ne csak az árat, a szolgáltatásokat is nézzük! Ugyan a kötelező biztosítások esetében általában limitált az igénybe vehető plusz szolgáltatás, de segítheti a döntésünket.
- Ha bármiben bizonytalanok vagyunk, forduljunk bátran szakemberhez, ők készségesen segítenek, hiszen ez a dolguk!
*A minta forrása: NRC Omnibusz kutatás. Az adatfelvétel ideje: 2024. szeptember 5-11. A kutatás célcsoportja:16-75 éves lakosság. Mintanagyság: 1000 fő. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés többszörösen rétegzett, véletlen mintavétellel az NRC NetPanel, Magyarország legnagyobb kutatási panelje segítségével. Reprezentativitás: a minta reprezentatív a magyar lakosságra nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján
**Az MNB biztosítási, pénztári, tőkepiaci kockázati és fogyasztóvédelmi jelentése, 2024